welke quad rijbewijs b na januari 2013

Alles wat niet in de andere forums thuishoort.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
crrayy97
Nieuw geregistreerde gebruikers
Nieuw geregistreerde gebruikers
Berichten: 1
Lid geworden op: wo jan 29, 2014 3:50 pm

welke quad rijbewijs b na januari 2013

Bericht door crrayy97 »

beste forumleden,

ik ben nieuw hier en zal me eerst ff voorstellen. ik ben een jongen van 18 jaar die sinds oktober 2013 zijn rijbewijs heeft en woon in de gemeente haarlemmermeer!

nou mijn vraag is dus of ik eigenlijk wel een quad mag besturen met rijbewijs b. op de site rijksoverheid staat dat je sinds jan 2013 geen quad meer mag rijden.


Quad goedgekeurd als driewielig motorrijtuig
Om op een quad goedgekeurd als driewielig motorvoertuig te mogen rijden, moet u:

minimaal 18 jaar oud zijn;
een rijbewijs B hebben;
een helm dragen, tenzij de quad veiligheidsgordels heeft;
een quad met een kenteken hebben.
Vanaf 19 januari 2013 veranderen de regels voor het rijbewijs voor driewielige motorvoertuigen. Voor het besturen van een gemotoriseerde driewieler met een maximumvermogen van 15 kilowatt (kW), moet u vanaf 19 januari 2013 rijbewijs A1 halen. Voor het besturen van een gemotoriseerde driewieler met een vermogen van meer dan 15 kW, moet u rijbewijs A halen. Heeft u voor 19 januari 2013 uw rijbewijs B gehaald, dan mag u hiermee op een driewielig motorvoertuig blijven rijden.

maar er staat ook op de site dat ik wel weer een quad mag berijden als die goedgekeurd als personenauto is. hierbij staat dat die een gordel moet hebben.

Quad goedgekeurd als personenauto
Om op een quad goedgekeurd als personenauto te mogen rijden, moet u:

minimaal 18 jaar oud zijn;
een rijbewijs B hebben;
veiligheidsgordels dragen;
een quad met een kenteken hebben.
Het is niet verplicht om een helm te dragen.

nou wil ik graag weten of ik wel een quad kan berijden aangezien ik hem na jan 2013 heb gehaald. of kan ik alleen maar een quad berijden met een gordel die als personenauto is geregistreerd.(maakt niet uit hoeveel cc of pk wat)

ik hoop snel wat te horen harstikke bedankt.
Gebruikersavatar
ahmet
Beginnend gebruiker
Beginnend gebruiker
Berichten: 8
Lid geworden op: vr okt 18, 2013 10:14 pm

Re: welke quad rijbewijs b na januari 2013

Bericht door ahmet »

Hallo, wat jou vraag betref is heel duidelijk na 19 jan 2013 moet je dus een A1 of A rijbewijs halen om en Quad te mogen besturen, maarrrrrr... je kan wel een brommer Quad met je B rijbewijs besturen als je dat voldoende vindt.
Groeten AhMeT
Plaats reactie