Gordel bekeuring.

Voor al uw vragen over quads, tips en trucs.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mikex415
Nieuw geregistreerde gebruikers
Nieuw geregistreerde gebruikers
Berichten: 2
Lid geworden op: di mei 05, 2020 10:39 pm
Merk type quad: Yamaha Grizzly

Gordel bekeuring.

Bericht door Mikex415 »

Hey heren/dames,

Vanmiddag ben ik staande gehouden. Om het feit dat ik geen helm droeg en geen spiegel had in eerste instantie.

Mijn quad is uit 2005 en motorvoertuigen voor 2006 hoeven geen spiegels te hebben. Dus dat probleem was al snel uit de wereld. De quad beschikt wel over E4 gordels (die ik om had) en kenteken uiteraard. Het vermogen is 15kw. Ik gebruik de quad alleen maar voor stukken binnendoor. Omdat ik mijn rijbewijs voor 19 januari 2013 heb behaald.

Maar de discussie was natuurlijk in notime begonnen omdat ik van mening ben omdat hij op deze manier gekeurd is. En dat de regel een gordel of helm dragen is. Ook staat dit op de site van rijksoverheid. De agent bleef volhouden dat dit niet origineel af fabriek is. Waar ik als voorbeeld een trike na voren haalde dat deze ook gekeurd moet worden bij de rdw. Dat het bij de quad het zelfde verhaal is, zonder kenteken aankomt en dat die volledig aangepast moet worden voor de nederlandse wetgeving. (Knipperlichten etc.)

Na een controle van 10 min kwam hij erop terug dat dit ook niet de originele bevestigingspunten waren voor een gordel. Al zit deze gemonteerd op het chasis. En dat ik gemakkelijk dat kan demonteren. (Waar ik bij mij zelf dacht; in een auto kan je ook gordels demonteren)
Zo kwamen er nog meer spontane wilde ideeën naar boven bijv. Dat de gordels net zo goed van de sloop af hadden kunnen komen etc.

Zelf vind ik natuurlijk dat ik mijn recht sta omdat ik mijn uiterste best heb gedaan om mij van te voren in te lezen wat de wet en regelgeving hier van is. Ben erg benieuwd wat jullie ervaringen hiermee zijn.

Groeten,
Mike

Hieronder een aantal links met de informatie die ik kon vinden.

https://www.infopolitie.nl/index.php/ve ... /1338-quad
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... r-een-quad
RS555
Beginnend gebruiker
Beginnend gebruiker
Berichten: 5
Lid geworden op: ma apr 13, 2020 11:31 am

Re: Gordel bekeuring.

Bericht door RS555 »

Plaats reactie